6 trin ud af den hæmmende komfortzone!

husk dig selv
Husk dig selv
20. februar 2019
coach uddannelse
Vil du udfordre dine tanker?
13. marts 2019

Se live videoen, udgivet onsdag d. 27/2-19 kl. 12.
Klik her!

6 vigtige skridt ud af din komfortzone – Skridt for skridt kan du genfinde din sandhed!

Drømmer du om at rejse jorden rundt, blive terapeut eller åbne din egen café? Men holder du igen, fordi det føles utrygt at springe ud i uvisse? Her får du syv genveje til, hvordan du kan komme ud af komfortzonen og gøre drømmene til virkelighed.

  1. Sæt ord på din drøm!
    Hvad end dine drømme og behov er, så lad dem vokse i dig – uden at dømme dem eller straks afvise dem som umulige, for store eller håbløse… Hvad vil du rigtigt gerne, hvis du turde springe ud af din komfortzone?
  2. Mærk efter i dig selv!
  3. Hvilke mål er virkelige vigtige for dig – også selvom du løber en risiko? Øv dig også i at sætte ord på de mere komplicerede behov, som kan gøre andre kede af det, såsom ”jeg er træt af mit parforhold og vil gerne væk.” Tænk også over, hvad der bremser dig i at tage springet? Er det trygheden eller angsten for at såre? Husk du afgiver din indre styrke, når du undertrykker dine egne behov i et forsøg på at tilfredsstille andre.
  4. Det er dig, der kan tage springet!
    Vent ikke på, at situationen ænder sig af selv, eller nogle andre gør dine drømme til virkelighed. Det er dig, der har ansvaret for at springe ud af din komfortzone. Hvis du fx ser dig selv som et offer, så er det svært at komme ud af komfortzonens fængslende jerngreb og ændre din situation. ”Jeg kan jo ikke gøre for, at min mand er mig utro, eller der er et dårligt arbejdsmiljø på arbejdet,” tænker du måske som offer. Men jo, du kan tage ansvar for den måde, som du er i relationerne på – træd ud af komfortzonen, hvor du forholder dig som et passivt offer og bliv aktiv handlende i stedet for – ændr fx i de relationer, der går dig på.
  5. Omfavn frygten!
    Når vi skal hoppe ud i noget nyt, så er frygten ofte en tro rejsemakker: Du føler dig urutineret og bange for at begå uigenkaldeligt fejltrin: Skal jeg virkelig sælge min lejlighed og flytte på landet? Hvad nu hvis jeg bliver ensom? Når du mærker frygten snige sig ind på dig, på trods af at du samtidig føler dig draget mod en bestemt handling, så omfavn frygten. Den skal fx ikke bremse dig i at flytte i et fint lille hus med bindingsværk, selvom du forlader den trygge komfortzone. Frygten minder dig blot om, at dette er vigtigt for dig – og du derfor også har noget på spil, hvilket sætter følelser i gang. Din indre kritiker vil altid komme med forsøg på at holde dig tilbage – det er den side, der er bange. Tal kærligt, men også bestemt til kritikeren, så den ikke holder dig nede. Dermed tager du endnu et skridt ud af den hæmmende komfortzone.
  6. Definér din komfortzone!
    Det er selvfølgeligt forskelligt fra person til person, hvordan du kommer ud af komfortzonen, alt afhængigt af hvordan din komfortzone ser ud, så brug derfor tid på at tænke over, hvad der kendetegner din komfortzone. Nogle har brug for at springe ud i det vilde og vovede, mens andre har brug for at sætte farten ned. Nogle er forandringsjunkier og leder hele tiden efter nye personlige grænser, som de kan bryde ud af. Deres komfortzone er rent faktisk forandringen i sig selv, da det mest skræmmende for dem vil være en hverdag med ro og hverdagsliv. Så det at hoppe ud i rutiner og hverdag er her, hvor du kan begynde, hvis du hører til denne gruppe. Andre bygger en mur omkring dem, der kan beskytte mod livets uforudsigelighed. De har det bedst med trygge rammer og nul risiko. Hører du til sidstnævnte gruppe, kan du begynde med at løbe en lille risiko hver dag for at øve dig i ikke altid at være i komfortzonen.
  7. Lad ikke fortiden styre dig!
    Igennem vores liv handler ud fra en række mønstre og overbevisninger, som er etableret i vores barndom, som kan være mere eller mindre hensigtsmæssige. Det kan være, at dine forældre fx havde for få penge, da du var barn, og derfor er du superbange for at ende i samme situation. Og den erfaring kan holde dig tilbage ift. at turde overskride din komfortzone: ”Jeg tør ikke springe ud i dette projekt, fordi det bliver nok en fiasko, og jeg ender fattig som min mor og far.” Men tænker du sådan, bliver du fastlåst i komfortzonen. Du må acceptere og erkende dine mønstre på godt og ondt, men ikke lade dem styre dig. Spring ud i det, selvom erfaringer fra fortiden kan forstyrre. Husk ingen undskyldning vil kunne lindre din egen sorg ved at have ladet dig hæmme af begrænsende overbevisninger.
  8. Handling giver flow!
    Når du først er trådt ud af din komfortzone, så kan du opleve et enormt flow. Du kommer nemlig ikke i flow af at tænke dig til handlingen, men først når du rent faktisk gør det, fordi du forlader den energiforladte komfortzone til fordel for et sted, hvor du ønsker at være – et sted, der giver dig energi. Det kan dog også føles skræmmende, da det ikke er sikkert, at du lige med det samme opnår den store glædes-følelse, som du forventede. Der er kun en kur mod dette: at blive ved. Du vil blive bedre og bedre til at være i det – og på et tidspunkt vil det føles helt naturligt: Hvad enten du taler til store forsamlinger, skifter branche til konditor eller er taget til Thailand for at starte et resort.